I 30 år har jeg haft søvnløse nætter med tankemylder

Sponsoreret af Auping

 

Det er lang tid siden, at jeg har haft tid (og overskud) til at skrive et af de gamle, lidt længere, Rebecca Vera-tanker-indlæg, hvor jeg åbner for vandhanen og alle de dimser og dutter, der hopper rundt oppe i mit hovede, titter frem.

 

Det er latterligt så meget tid der går med at være administrativ praktisk fiksedame som selvstændig, og illusionen om at have mere fleksibilitet og (fri)tid er trods 2,5 år stadig ikke noget, som jeg ser meget til. Ingen beklagelser herfra, men der er satme run på morgen til aften og weekenderne med. Nogle gange er jeg forundret over, at jeg har valgt frivilligt at gå ind i en loppebranche, hvor jeg på søndage skal stå op kl. 7. Og med en butik i to byer, som også har åbent lørdage, ansatte og praktikanter, som jeg skal lede, så føler jeg mig til tider virkelig utilstrækkelig. Især, hvis jeg som i dag, havde tænkt, at jeg ville holde fri en fredag, fordi jeg skal arbejde hele weekenden og næste uge med.

 

I dagslys og med gardiner trukket for (det giver SÅ meget ro!)

 

Men selv det føler jeg ikke er en mulighed. Ikke fordi mine damer snildt kan klare det en dag uden mig. Følelsen af at holde fri, når andre arbejder, dét har jeg bare rigtig svært ved. Jeg slapper slet ikke af på samme måde. Egne små-problemer, alt er jo godt.

 

Men oveni arbejdspres, så er jeg blevet en ældre dame. Fyldte 30 for snart to måneder siden. Ikke fordi, jeg egentlig synes, at jeg er blevet mindre frisk af min alder – dog kan jeg for første gang i lang tid mærke, hvor ekstremt vigtig min søvn er.

 

Her ligger jeg så i på en lyserød sky af min Auping seng.

 

Tænker jeg bare 5 år tilbage, så du mig dansende en smule bedugget HVER torsdag på Bakken, op på arbejde fredag og direkte videre til events (med alkohol), for at bruge lørdagen på en middag, som også altid endte på et dansegulv. Jeg levede og åndede for at være sammen med andre. Jeg elskede ikke at være alene – jeg elskede ikke at “spilde” min tid. Især ikke på at SOVE – “nej, det kan jeg da gøre, når jeg bliver gammel”.

 

Og selvom jeg bliver helt forpustet ved tanken om så lidt søvn, så formåede jeg det alligevel. I dag er mine prioriteringer helt anderledes. Hvor jeg tidligere brugte hver et fritids-minut på at være “derude”, nyder jeg nu hvert et minut jeg har med god samvittighed i min seng. Sovende eller bare med en kæmpe pose bland-slik ved min side, mens Hammerslag og Kender Du Typen ruller forbi min lille 12″ skærm – og dét føles 100 gange bedre end selv den vildeste bytur kunne.

 

Jeg skal på ingen måde være hellig, jeg gider bare ikke bruge min minimale mængde af fritid på at komme i endnu mere underskud af søvn. For den søvn, den ses både min hud, mit fordøjelse og ikke mindst på mit humør og overskud. Følelsen af en gods nattesøvn, hvor du vågner op (helst uden vækkeur), det er kan vi vidst alle ikke komme udenom, er noget af det fedeste i hele verden!

 

Jeg har selv lidt meget af søvnløse nætter med dårlig samvittighed, over dumme ting jeg gjorde i byen, manglende arbejde eller forpligtelser over for venner, som jeg ikke følte jeg levede op til. Søvnløse nætter gjorde mig nervøse. Mit hjerte hamrede afsted (især i perioden hvor jeg var syg med stress) i nærmest angst for ikke at kunne falde i søvn, for så vill jeg få en endnu værre dag, dagen efter. Og det satte så gang i tankemylderet, hvor alt fra sammenligningsting fra instagram til småting fra hverdagen, satte gang i en negativ spiral af evig dårlig tankemylder og samvittighed.

 

Slet ikke den bedste måde at gå i seng på.

 

Mit lyserøde, bæredygtige univers, hvor min min Auping seng, blomstrer, som i den grad har hjulpet på mine søvnløse nætter.

 

Som I måske så i min make-over, har jeg været så mega heldig at låne en bæredygtig  Auping Essensiel seng, som står så fint i lyserød og matcher mit lyserøde og blå soveværelse. Jeg troede aldrig, at jeg ville være et menneske, som ville prioritere søvn så meget som jeg gør – men ærligt, det giver jo ikke mening, ikke at gøre det, når vi bruger 1/3 del af vores liv på at sove. Så skal vi saftsuseme også sove godt!

 

Hvis du også tumler med lidt nattebesvær og søvnløse nætter, så har jeg samlet 6 af mine bedste råd her, som jeg håber du kan bruge <3

 

Kærligst,

Rebecca Vera

 

1. Jeg sover lige meget jeg vil, også selvom solen skinner og jeg burde alt muligt

Jeg burde ikke lave en flyvende abidal (ikke en fløjtende skid, red.) andet end at ligge der og sove, rævesove, eller gøre lige hvad hylen jeg vil. Hvis jeg føler min krop har brug for søvn, så har den brug for søvn. Jeg synes, at vi skal være bedre til at lytte til hvad vores krop har brug for, i stedet for hvad vi burde. 

 

2. Jeg prioriterer minimum 8 timers søvn – også selvom jeg har travlt

Jeg glæder mig til at sove. Jeg glæder mig så meget, at jeg gerne vil sove kl. 22, for så er jeg frisk som en havørn kl. 6.30, og de stille morgentimer er guld værd i min verden. Søvn burde for være ligeså høj en prioritet som alt andet hverdagen. Jeg ved ikke hvorfor, jeg tidligere har haft en følelse af, at søvn er noget som skal nedprioriteres, som spild af tid?! Det er jo SÅ vigtigt – og især i perioder, som nu hvor jeg har travlt. Det gør alverden til forskel for at jeg fungerer optimalt.

 

3. Minus SoMe to timer inden jeg sover

Min Instagram var tidligere det sidste og første jeg gjorde i min seng. Og per definition, så var det altså at snage i andres liv, få nedern på over at mit liv ikke var ligeså optur, jeg ikke har ligeså mange følgere, får ligeså mange likes, ikke er inviteret til den fest og jeg kunne forstætte møllen af dårlige tanker. Personligt så synes jeg, at det har en super dårlig indvirkning på min søvn og mine tanker. Så jeg smider mobilen i opladeren i køkkenet, som selvfølgelig er på lydløs og uden vibrator, inden jeg lægger mig ind i sengen, og den ringer mig vågen dagen efter. Ærligt, noget af det bedste jeg kan gøre for at få en god nats søvn.

 

4. Auping nights, Better days…

Yes, som I kan høre, så har jeg det ret vildt over min flotte Auping seng! Jeg har altid ejet en IKEA seng, og ikke fordi der er noget galt i det, men så er min nye Auping ikke kun mega komfortabel, men jeg synes også designet er helt i top. Mit hovedgærde har tekstil fra kvadrat, som man kan vælge mellem i absurd mange farver, og stellet er der ligeledes i 8 farver. Semi, så kan man jo costumize en seng, så den både tilfredsstiller ens designsmag og ens rygsøjlesvelbehag (ej, det rimede lige). Se btw. min soveværelse make-over lige her <3 #aupingnightbetterdays – genialt hashtag jo!

 

5. Jeg spiser ikke sukker eller drikker koffein efter kl. 18. 

Jeg prøver så vidt muligt ikke at spise eller drikke noget, der kan “lege” med mit blodsukker. Jeg er måske også ekstra påvirkelig, men jeg får krudt i røven af sukker og koffein, måske det er psykisk (det kan meget vel være), men nu har jeg bare reglen, at jeg ikke gør det om aften. Hvert fald ikke på hverdage-ish. Og det er uden at lave for mange regler, for uden tvivl der ryger en liter is ned efter kl. 18 en gang i mellem 🙂

 

6. Jeg lufter ud, gør rent i soveværelset ofte – og går i bad

Frisk luft og rene værelser er godt – især på soveværelse. Temperaturen på dit soveværelse skal faktisk helst ikke være mere 13 til 18 grader (har jeg læst). Ikke fordi, at jeg sover med døren åben om vinteren, men frisk luft efter et varmt bad gør mig altid ligeså træt som en Ipren.

 

Sov dejligt folkens <3

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>